Mercedes-Benz

Nowa Klasa X z silnikiem V6.

15.09.2018

Silnik wysokoprężny V6 OM642 o mocy 190 kW (258 KM) imponuje niesamowitą dynamiką oraz zachwyca wysokimi osiągami i sportową radością z jazdy. Jego kolejne mocne strony to wysoka kultura pracy i wydajne gospodarowanie paliwem.
Zawdzięcza je między innymi układowi bezpośredniego wtrysku paliwa w systemie Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i turbodoładowaniem. Układ recyrkulacji spalin, dwudrożny katalizator oksydacyjny, katalizator SCR oraz filtr cząstek stałych zmniejszają ilość szkodliwych substancji w spalinach.
Stały napęd na wszystkie koła, wyposażony w otwarty centralny mechanizm różnicowy, regulowaną wzdłużną blokadę dyferencjału, przełożenie redukujące do jazdy terenowej i opcjonalną blokadę mechanizmu różnicowego na tylnej osi, umożliwia znakomite osiągi off-roadowe.
Na drodze zaś wyróżnia się jeszcze wyższą dynamiką jazdy, swobodą i stabilnością – przede wszystkim na jezdni mokrej lub zaśnieżonej. Aby to osiągnąć, układ rozdziela siłę napędową na osie przednią i tylną w stosunku 40:60. Kierowca ma do wyboru trzy różne tryby napędu na wszystkie koła: off-roadowy „4H” do jazdy terenowej na piasku lub szutrze, „4L” do jazdy terenowej na kamieniach czy w błocie oraz „4MATIC” ‒ zwiększający dynamikę jazdy na drodze.
7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC PLUS łączy dynamikę i radość z jazdy z komfortem podróżowania oraz wysoką wydajnością. Jej mocną stroną są zarówno szybkie zmiany biegów, jak i niemal niezauważalne operacje przełączania.
Dzięki siedmiu stopniom przełożeń, prędkość obrotowa silnika w każdej sytuacji dynamicznej utrzymuje się na maksymalnie niskim poziomie. Szeroki zakres przełożeń między najniższym a najwyższym biegiem oraz precyzyjne zestopniowanie przełożeń zmniejszają skoki prędkości obrotowej podczas przełączania biegów.
W trybie manualnym DYNAMIC SELECT, zmiana biegów odbywa się za pośrednictwem manetek przy kierownicy. Czas zmiany biegu jest odczuwalnie krótszy w porównaniu do trybu Comfort i Eco.
Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy, szczególnie na długich trasach ‒ pomaga na przykład unikać wypadków spowodowanych tzw. sekundowym snem. W odpowiednich warunkach system ten rozpoznaje niezamierzone opuszczenie pasa ruchu oraz ostrzega o nim kierowcę wizualnie, wskazaniem na zintegrowanej tablicy wskaźników, i dotykowo ‒ pulsacyjnymi drganiami kierownicy.
DYNAMIC SELECT daje kierowcy do wyboru 5 różnych programów jazdy. Za ich pomocą może on naciśnięciem przycisku regulować charakterystykę układu napędowego oraz systemów regulujących dynamikę jazdy – komfortowo, optymalnie do jazdy terenowej, sportowo lub nadzwyczaj ekonomicznie. Dostępny jest także tryb manualny, w którym kierowca sam przełącza biegi za pomocą manetek zmiany biegów przy kierownicy.